Blog

In de Tubantia

By

februari 24, 2015

Uncategorized

 

 

Keuzes, keuzes, keuzes en nog eens keuzes

Economie of gezondheid? Enschede of Groningen? Op kamers of bij pap en mam? Examenleerlingen kiezen deze periode voor hun toekomst. De kosten van een verkeerde keuze kunnen, zeker met het oog op de invoering van het nieuwe leenstelsel, flink in de papieren lopen. Het is lastig, dus laten scholieren zich van allerlei kanten beïnvloeden.

door Martijn Bekhuis en Jasper Bunskoek

Zwolle, Groningen of toch Enschede? De 18-jarige havoscholier Lisanne Deterd uit Borne moet de komende periode keuzes maken. Keuzes over haar eigen toekomst. Welke studie gaat de eindexamenleerling van het Hengelose Lyceum de Grundel volgen en waar? En als je, zoals heel veel toekomstige studenten, eigenlijk nog niet precies weet wat je wilt, is dat een hele lastige keuze. „Kiezen is heel moeilijk. Er zijn veel opleidingen en je weet nooit precies wat je kunt verwachten. Ik kies echt voor een studie. Dat vind ik het belangrijkste. Waar het dan uiteindelijk is, zie ik dan wel weer. Als het ver weg is, ga ik op kamers.”

Lisanne staat hierin niet alleen. Voor de meeste nieuwe studenten is de studie bepalend bij de keuze. „Het eerste wordt de opleiding gekozen, vervolgens pas de instelling. Er is een kleine groep die eerst een instelling of locatie kiest en daarna een studie”, stelt onderzoeker Jules Warps van ResearchNed, dat al jaren onderzoek doet naar wat studenten beweegt. Studenten geven zelf aan dat interesse, talent en beroepsmogelijkheden de belangrijkste motieven zijn voor het kiezen van een studie. Status, baankans en salaris worden minder vaak in de overweging meegenomen. Warps: „We zien dat juist studenten die op basis van deze zaken een keuze maken, gemiddeld vaker uitvallen.” Verder blijkt dat hbo’ers het vaker dichtbij zoeken door de reisafstand mee te nemen in hun overweging. Universitaire studenten wonen juist vaker op kamers en vinden stad en studentenleven belangrijker.

Terug naar de keuze voor de studie. Onlangs bezocht havoscholier Lisanne met haar ouders de open dag van Hogeschool Windesheim in Zwolle. De op drie na populairste instelling voor Twentse studenten, blijkt uit onderzoek van de dataredactie van deze krant. Het was de tweede keer dat Lisanne de Zwolse onderwijsinstelling bezocht. Eerder was ze al in Enschede (Saxion) en Groningen (Hanzehogeschool). „Mijn ouders wilden heel graag een keer mee. Ze willen graag dat ik een goede keuze maak, maar uiteindelijk bepaal ik zelf wat ik wil studeren.”

In Zwolle wordt één specifieke opleiding bekeken. „Ik ben geïnteresseerd in de studie Global Project and Change Management. Een vrij nieuwe studie in het Engels waar je projecten start voor een betere wereld. Een tijdje terug ging ik met een vriendin mee naar Windesheim, omdat ze meer wilde weten over deze studie. Ik ben zelf ook enthousiast geworden. Ik hoop samen met mijn ouders te ontdekken wat de studie nu precies inhoudt en of ik het echt leuk vind.”

Ouders, vrienden, kennissen en klasgenoten. Een aspirant-student laat zich door veel mensen beïnvloeden bij het maken van een keuze, ondanks het feit dat jongeren in een onderzoek van YoungWorks zelf aangeven dat niet te doen. UT-onderzoekster Lidwien van de Wijngaert deed samen met Noelle Aerts een literatuurstudie naar studiekeuze. Moraal van het onderzoek: een studie kiezen is aan mode onderhevig. Net als vakantiebestemmingen, taalgebruik en televisieprogramma’s. Zijn je vrienden enthousiast over een studie, ken je mensen die een studie maar niets vinden? Je slaat het allemaal onbewust op en het is wel degelijk van invloed op je eigen keuze. Onbewust kopieergedrag noemt Van de Wijngaert het. We kiezen volgens haar vooral voor de kudde. Als een vriendin een studie leuk vindt, zoals in het geval van Lisanne, zal jij het ook eerder leuk vinden. Toch is ook dát een keuze, aldus Van de Wijngaert verwijzend naar de filosoof Blaise Pascal vast. ‘Ook al kiezen we en masse voor de kudde, die keuze maken we uiteindelijk wel zelf.’

Niemand wil een verkeerde keuze maken, maar onder studenten komt dat best vaak voor. Volgens Christien Pino uit Hengelo komt 30 tot 40 procent van de studenten er in het eerste jaar van de studie achter de verkeerde keuze te hebben gemaakt. De uitvalcijfers zijn dan ook hoog. Pino heeft een eigen bureau voor studiekeuze, waarmee ze aspirant-studenten met keuzestress te hulp schiet. „Elke keuze wordt moeilijker als je meer dan twee opties hebt. Voor het hoger onderwijs zijn er 1.594 verschillende studies waaruit studenten kunnen kiezen. Vaak is de studiekeuze ook nog eens de eerste grote keuze in het leven van studenten. Bovendien is het moeilijk om de verschillen te zien tussen opleidingen. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen biologie, biomedische wetenschappen of biotechnologie?”

Studiekeuzecoach Pino wil dat studenten zichzelf leren kennen. De animo in Twente is nog beperkt, maar er kloppen steeds meer studenten en ouders aan. „In het westen van het land wordt al veel gebruikgemaakt van studiekeuzecoaches. Er is zeker sprake van een toename.” Als redenen noemt Pino onder meer het grote uitvalpercentage en de angst van ouders dat hun kind ongelukkig wordt. „Als je het niet haalt, krijgt jouw zelfvertrouwen toch een knal.”

Steeds belangrijker wordt ook het kostenaspect, beweert de Hengelose studiekeuzecoach. Zeker nu het nieuwe leenstelsel wordt ingevoerd. Aan een weggegooid jaar studeren hangt een prijskaartje. Universiteiten en hogescholen proberen met studiekeuzegesprekken te bekijken of studenten juist wel of niet bij de door hen gewenste opleiding passen.

Voor Lisanne wacht mogelijk noodgedwongen een overbruggingsjaar. De studie Global Project and Change Management is het helemaal, maar haar huidige vakkenpakket kan nog roet in het eten gooien. „Ik wil die studie heel graag doen, maar ik heb navraag gedaan of ik wiskunde in mijn pakket moet hebben. Dat blijkt verplicht en ik heb dat niet, dus kan ik niet aan de studie beginnen, tenzij ik de hele zomer met wiskunde aan de gang ga. Daar moet ik nog even over nadenken.” Ondertussen lijkt tweede keuze International Business and Languages een goed alternatief. „Ik ga de komende periode samen met mijn decaan kijken wat er mogelijk is. Voor 1 mei moet ik in elk geval mijn definitieve keuze maken.” Als die keuze uiteindelijk gemaakt wordt, wacht Lisanne nog slechts één hobbel op weg naar het leven van een student: het eindexamen.

 

Comments are closed.

 

Deel dit: